tintinqb

Alla inlägg den 10 februari 2012

Av Jonna Sunvisson - 10 februari 2012 14:05

Hej!

Malin heter jag och ska skriva ett litet inlägg här.

Det är mina små ponnyer Jonna så snällt ska hjälpa mig lite med. Jag själv är 31 år och på tok för stor för att rida B ponny.

Hästarna det handlar om är helsystrarna Mokrokens Ninja 4 år och Mokrokens Starlet 3 år. Dom är av rasen Welsh Mountain. I mankhöjd är dom runt 115-117 cm i dags läget skulle jag tippa på. Deras pappa heter Briolen Sofren och är en väldigt snygg isabell kille, en riktig sago häst. Han vart champion hingst på utställning förra vintern. Deras mamma hette Laeryds Nadja och är en helt vanlig fux utan några meriter i såväl ridning som utställning. Nadja dog när Starlet var liten. Av en slump har vi råkat blivit ägare till dessa två små rara fuxar. Eller snarare två slumpar. Ninja köpte vi av min kompis som köpte henne som ett åring av uppfödaren. Och Starlet köpte vi av uppfödaren när hon som ett åring strosade runt mer vild än tam tillsammans med två arab föl (tvillingar) Starlet själv trodde att hon var en trilling :) Hon hade bott på lösdrift och inte så jätte mkt hanterad. Vi har visat båda två på utställning flera gånger och dom är rätt fina faktiskt. Jätte kul! Ninja har blivit bästa ungsto champion som tvååring. Och förra året när vi Visade Ninja på 3 års test så var hon bara nått poäng från att få gångarts diplom, Starlet var med på 2 års talang och fick dubbel diplom. Dvs det bästa man kan få i både hoppning och dressyr när det gäller sånna här tester. Jag tror mkt på dessa små sötsaker. Tanken är att dom ska få ridas in och så kanske vi kan få tag på duktiga fodervärdar som vill träna och tävla dom några år, sen ska dom förhoppningsvis bli mina barns ponnyer. Och när barnen vuxit ur dom så är tanken att dom ska få bli avels ston i vår lilla lilla stuteri verksamhet. Starlet bor hemma hos mig i Vretstorp och Ninja hemma hos min mamma i Mullhyttan. Tanken är att Ninja ska flytta hit när vårt stall blir lite mer färdigt eller senast till sommaren iaf, så vi får starta inridningen med Starlet. Och när vi ändå är igång så har vi även New Foresten NG Frangelico. Tillvardags kallas han bara Frank. Även han är en helt vanlig fux och han är vår egna uppfödning. Vi har hans mamma och hade även hans mormor som dog i en ålder av 34 år. Frank är 3 år och kommer att bli en stor D ponny. Frank är till salu. Franks Pappa heter Baileyz och hans mamma Nugrannagårdens Bells Fanny. Frank har inte varit på så många utställningar men han är fin ändå :) Frank är en riktig knähund och ska alltid vara nära en. Lite fööör nära. Han är en väldigt charmerande herre, dock väldigt pojkaktig och lite valpig och bebis liknande fortfarande. Starlet o Ninja är mer som två förkrymta fullblod, med ett temperament som heter duga. Men ack så ljuvliga dom är när dom har tid och lust att vara till viljes. Tror det kommer bli så mkt bättre när dom väl får börja hitta på mer saker och få bli aktiverade. Alla de här tre älskar att bli pussade på och pysslade med. Främst Frank o Ninja.

Ja det var lite kort om tre av våra 9 hästar.  Stalet och Frank är även anmälda till årets 3-års test, Det ska bli spännande att se hur det går där. =)

Tack Jonna för att jag fick gäst blogga lite här.

Tack och hej från mig

     

MVH Malin  

Av Jonna Sunvisson - 10 februari 2012 13:41

Tja imorron blir det tävling i karslund! Tagga som bara den.

Ska bara rida L.cn med tintin. 

Ronja med Luella och queen tar Joel och hoppar L.Cn så får vi se hur det går! :D Men ska packa snart tills imorron. 

Men man måste ju göra några inlägg! 


Fråga mig

20 besvarade frågor

Presentation


Heej mitt namn är Jonna. Jag har två ponnysar som heter Quite Bright och Vallas Joel. Om ni vill följa oss igenom våra motgångar och våra framgångar fortsätt följ min blogg då!! :)

Omröstning

Vad ska jag blogga mer om??
 Outfits
 TinTin
 Joel
 hoppning
 tävlingar
 dressyr
 rekomendationer

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

gästbok

Jonna Sunvisson

 

Dagens Bild

    


Ovido - Quiz & Flashcards