tintinqb

Alla inlägg den 6 februari 2012

Av Jonna Sunvisson - 6 februari 2012 21:30

  Vintern har inte varit nådig för forkörarna. Men snön och kyla kom, på söndag morgon startar tolv hästar och 26 människor från kyrkvallen i Leksand
Hästar, slädar och folk ska vara framme i norska Röros 21 februari då forkörare från Sverige och Norge kör i på marknaden. Åskådarna räknas i flera tusen.

 

Dalarna Femund Forkörarförening bildades 1999. Idén var att återuppleva den omfattande lasttrafik som föregick mellan Sverige och Norge med häst och släde. Sedan dess har föreningen kört en vintertur mellan olika platser i Dalarna och Röros. I år startar färden i Leksand, en del kör inte hela vägen och andra kommer till.
– Det är inte någon bekväm semesterresa, säger Lars Björk, Sunnanäng, Leksand. Vi vill vara så nära det gamla sättet att frakta varor som möjligt.

På varje häst går en kusk och en dräng, som hjälps åt med allt. Föreningen bjuder också in någon hantverkare att följa med till marknaden. I år är det träslöjdaren Lasse Gudmundson från Västanvik, Leksand.
Deltagarna har tidsenliga kläder, ull och päls är det som gäller för att hålla värmen. Rutten är upplagd så att det finns stall-platser och övernattning, men inte på alla ställen.
– En eller två nätter övernattar vi under bar himmel med stockeldbrasor, säger Lars Björk. Alla som är med vill ha någon natt utomhus.

De tolv hästarna är de viktigaste på färden. Människorna rastar, dricker och äter i samma takt som hästarna. Hästarna måste vara tåliga och ha god kondition och träning för att klara kyla, djup snö och långa dagsturer.
Lars Björk kom med som spelman, nu har han gjort ett tiotal turer. Redan någon av de första turerna kom han i kontakt med andra spelmän, norska och svenska, som bildade Dalarna-Femund spelmans-lag.
– Vi är nästan ensamma om att spela ute på marknaden, säger Lars Björk. Förr skulle jag inte ha drömt om att spela ute ens om det var nollgradigt, men har man varit med på forkörarturen är 15 grader minus inga problem.

16 dagar, inklusive en vilodag, är det tänkt att färden till Röros ska ta. Vissa dagsturer är riktigt långa och då blir det start riktigt tidigt på morgonen.
– Förra året var det minus 38 en tidigt morgon, säger Lars Björk.
Han berättar att det första dagarna är värst.
– Efter 4-5 dagar har både folk och hästar kommit igång, skavsåren har släppt och man börjar få upp flåset. Efter 16 dagar han man fått ett större självförtroende och ett studs i kroppen.

Leksands kommun lånar ut den gamla hästgården Hesseborn vid Hantverkgatan nedanför Hemköp. Där ska Forkörarna övernatta och deras hästar ska hysas in i det gamla stallet.
– Jag vill tacka Anders Josefsson, Leksands kommun, som gjorde det möjligt för oss att stalla hästarna på Noret, som det var förr i världen, säger Lars Björk.

På lördag kommer de flesta forkörarna. Lördag klockan 18 blir det en forkörargudstjänst i Lek-sands kyrka.
Klockan nio på söndagsmorgonen startar färden från kyrkvallen i Leksand.
Isen är ett frågetecken. Turchefen kommer på lördag att avgöra om fororna ska köras på isen. Klart är att från kyrkan kör man efter strandpromenaden till Leksand strand. Där kan det bli antingen isen eller landsvägen. I Laknäs tas ett nytt beslut.
Hela färdvägen till Röros är kollad, markerad och trampad. Men isarna kollas ständigt.
Första dagsturen går till Backa i Rättvik.
 

Av Jonna Sunvisson - 6 februari 2012 21:01

Efter att ha fått ett antal (dumma) kommentarer på ett gammalt inlägg som var en gästbloggare ska jag berätta något.

Jag fick en kommentar från dressyrmupparna som gjorde mej jätteglad, dom har ju en stor blogg.

Sen fick jag ett mail där det stod att det var från dom.  Jag skickade mina inloggningsuppgifter så dom kunde gästblogga.

SÅKLART blev jag superglad och har trott att det var dom, och tror fortfarande...kanske har jag blivet lurad eller så JAG VET INTE!!

Tråkigt om det är så men inget jag kan göra åt det i så fall.


Besökarrekord har jag fått idag och jag är GLAD och fortsätter vara det över den saken.

Klart jag blir lessen när folk är dumma, men det finns fler snälla än dumma runt mej!!

Tack&hej



Fråga mig

20 besvarade frågor

Presentation


Heej mitt namn är Jonna. Jag har två ponnysar som heter Quite Bright och Vallas Joel. Om ni vill följa oss igenom våra motgångar och våra framgångar fortsätt följ min blogg då!! :)

Omröstning

Vad ska jag blogga mer om??
 Outfits
 TinTin
 Joel
 hoppning
 tävlingar
 dressyr
 rekomendationer

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

gästbok

Jonna Sunvisson

 

Dagens Bild

    


Ovido - Quiz & Flashcards