tintinqb

Alla inlägg under januari 2012

Av Jonna Sunvisson - 24 januari 2012 15:11

Heej som jag sa igår skulle jag skriva lite längra om min lilla tävlingsplanering.


Jag tänkte träna mycket dressyr och hoppning så att jag kan vara med på new forset sm.


Men dock kör jag ju inte själva sm klasserna. Jag kör vell någon LD LC Om det finn så kör jag nog en LC + 5

Om jag har utvecklas bra med joel kanske det blir en LB det får vi se. Men den tävlingen är ju i sommar.

Ska även starta några fälltävlan med TinTin. Några startfälltävlan och jag hoppas att jag kan starta en riktig också. 

Med Joel ska jag nog träna lite mer med. Men har ju sett att han har hoppat träng hinder med Linda ( http://thalinda.blogg.se )


  Der ser ju ut som att han tycker det är kul!!


I dressyren ska jag tävla med båda ponnysarna. Jag har ju tävlat upp till LB med båda men Joel har ju gått LA med Linda.

Men ska starta LC och LB med båda under våren.


I hoppningen kommer jag självklart starta. Men det behöver ju jag inte skriva så mycket

om. Ni vet ju att jag tävlar änu på LD och LC! Har ju startat 2 st Lb.


Hade bra!

Av Jonna Sunvisson - 23 januari 2012 22:06

Hej! Jag heter Alice o går i Jonnas klass:) Ja håller också på med hästar, fast jag har ingen egen,istället är jag är fodervärd åt en häst som heter Casper:) Han är 19 år gammal o en korsning mellan Arab o New Forest, jätte gullig är han (a)

JAg har bott utomland nästan hela mitt liv, 8 ut av 12 år..typ.. därför har jag aldrig fått en chans att börja på en så kallad "riktig" ridskola, så fick lära mig själv liksom..

Har tävlat en gång i distans, Its my passion;) kom 3:a. eftersom det är lite svårare att börja tävla i distans än vad de är i hoppning o dressyr o allt,har jag inte tävlat så mycket:( Sen har jag ju ingen häst heller:) men, asså, jag är nöjd ändå!:D

Kika gärna in på min blogg också! www.alicebergmark.bloggplatsen.se
Kram

 

Av Jonna Sunvisson - 23 januari 2012 21:57

Syfte:      
Att öva på att rida bana.

Svårighetsgrad:
Bas-avancerad. Kan användas av ryttare och hästar på alla nivåer. Variera hinderhöjd och avstånd utifrån din och hästens utbildningsståndpunkt.


Tänk på det här:
Var noga med vägen och blicken. Leta upp hindret och håll kvar blicken. Låt det inte bli rattande i handen; handen ska vara jämn och stadig och du ska ha kontakt med hästens mun. Våga använd dig av hästens galopp. Om du rider till ändrar du rytmen och galoppen; låt hästen komma till hindret. Rid inte iväg hästen, låt den arbeta med hindret under förutsättning att du har rätt balans och rytm.


Gör så här:
Rid fram i alla gångarter på raka och på böjda spår i båda varven.
 
A. En bana för ryttare som ska börja tävla eller börja hoppa bana, eller för unghästar. Börja med den här, då har du långa galoppsträckor och får bra anridningar. Du hinner hoppa första hindret, tänka, planera och titta.
 
B. Blir egentligen en variation på A. Ganska enkelt. 
- Det är roligt att variera sig och det är bra att lära sig olika banor, säger Ann.
 
C. Här kommer böjt spår med i bilden. Få stöd på yttertygeln, ha hästen runt innerskänkeln, gör hästen rak efter sväng, planera.
 
D. Här finns en kombination med, vilket gör det lite svårare. Principen är densamma - planera vägen, anpassa tempot, var medveten om distanserna om det ska vara 4, 5, 6 eller 7 galoppsprång. 
- Kommer du in lite kort måste du kanske rida på, kommer du in långt måste du backa av. Lär dig att hitta vägarna på böjt spår. 
Du kan använda den här banan även om du är mindre rutinerad och ska börja träna omhoppning, men lägg då upp hindren lågt. Anpassa tempot efter hindrens storlek.

Av Jonna Sunvisson - 23 januari 2012 21:28

  Denna häst hade en halv meter långa hovar!

Det var en vetrinär som tvingades att ta bort ett par djur på en gård vid sollfteåtrakten. Det var 5 st vanvårdade hästar som både där. Men den hästen  på bilden hade en halv meter långa hovar.


Vetrinären som avlide hästen hade aldrig sett så långa hovar på en häst.

En vanlig stor häst brukar ha 10 cm långa hovar.

Hästen har fått lidit för att hans ben och hovar har gjort ont.

Han har knappas kunnat stått eller gått. Om ni vill veta lite mer exakt får ni gå in på Expressen.


UCHH!!!


Av Jonna Sunvisson - 23 januari 2012 21:23

Tänkte berätta lite hur mina tävlings planer ser ut. Men tar det lite kortfattat idag så kan jag

berätta mer imorgon.

Har inte anmält mig till någontävling än. Vill träna lite mer med Joel.

Känner att jag inte har fått igång mig och Joel i hoppningen.

Ska även träna lite mer med TinTin!

Men detta var lite kortfattat som jag sa berättar mer imorron! :) Hade bra



Av Jonna Sunvisson - 23 januari 2012 15:17

 Hoppas ni har haft en bra skratt stund!!

Av Jonna Sunvisson - 23 januari 2012 14:45

Mitt första ryttarminne var när jag var folkatorp och skulle rida svante.

Min pappa var med och han tittade i i svantes ögon


- Om du inte är snäll ska jag vända upp och ner på dig och spruttla dig på magen.

hahah!!


Sen red jag och svante iväg. Vi skulle rida i skogen. Jag var jätte räd. Min mamma

fick hålla i för att jag inte våga rida själv.

Svante var jätte slö men jag tyckte han var jätte pigg. Vi red genom några höga buskar.

och svante drog upp huvudet och skulle ta en liten smak bit.

Och då blev jag jätte rädd!! HAHAHA

Sen när vi var tillbaka till ridskolan så var jätte glad att jag var tillbaka med en hel kropp!!


HAHAH!!


( har ingen bild på svante men kan ta en på Joel )


 

Av Jonna Sunvisson - 23 januari 2012 14:32

Heej fick en komentar igår från någon som heter Lina Jonsson.

Vet inte vem det är tyvär. Hon fråga vart jag fick alla önskeinlägg  frågor och vad min stestik ligger på.

O:S:V


Min frågor och önskeinlägg får jag från facebook mejlen om man kanske pratar i telefon eller så.

Det behöver inte bara vara på bloggen folk frågar. Jag vill ju få mer besökare det är ju därför jag lägger upp frågor/önskeinlägg här.


Min staestik vill jag inte berätta. Om jag har fått besökar rekord så berättar jag ju det.

Men resten vill jag inte att ni ska veta.


Om jag har låttigt dum/sur så är det inte menningen men blir lite trött när folk

tjatar på mig om saker man blir glad över!!


// Jonna

  Mörk bild men men!!

Fråga mig

20 besvarade frågor

Presentation


Heej mitt namn är Jonna. Jag har två ponnysar som heter Quite Bright och Vallas Joel. Om ni vill följa oss igenom våra motgångar och våra framgångar fortsätt följ min blogg då!! :)

Omröstning

Vad ska jag blogga mer om??
 Outfits
 TinTin
 Joel
 hoppning
 tävlingar
 dressyr
 rekomendationer

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

gästbok

Jonna Sunvisson

 

Dagens Bild

    


Ovido - Quiz & Flashcards