tintinqb

Alla inlägg under juli 2011

Av Jonna Sunvisson - 20 juli 2011 20:26

ska....  åka till baka till JM och Linda. vi sov över en natt där och nästa dag gick vi till marstrand och gick till Carlstens fästning. Caspian var också med. =)

mycket fakta om carlstens fästning:

Efter freden i Roskilde 1658 blev Bohuslän och därmed även Marstrand svenskt. Staden var sedan länge en betydande handelsplats. Eftersom hamnen nästan aldrig fryser till, förlades en del av den svenska flottan här. För att försvara Marstrand beslutade Karl X Gustav att bygga en fästning på ön. Fästningen byggdes av fångar dömda till straffarbete. Den mest kända fången är utan tvekan Lasse-Maja, från Ramsberg i Bergslagen, som satt fängslad i fästningen i början av 1800-talet när han blev fasttagen efter sina stölder i Järfälla kyrka.

1658 byggdes först under Johan Wärnschölds ledning en provisorisk befästning i form av en träskans Wahlen skans, högst uppe på berget ovanför staden "vidh stora väderqvarnen". Denna befästning var till stor nytta för att slå tillbaka det anfall som utfördes av norska styrkor hösten 1659. 1666 påbörjades uppförandet av en ersättningsbyggnad för träskansen, som "slagit sig". Denna nya fästning var i formen av en rombisk redutt eller tornbyggnad med fyra små raveliner. 1671-73 påbyggdes tornet, som då kallades Karlsten, en våning och försågs med takbatteri. Den 23 juli 1677 måste skansen uppges åt Ulrik Frederik Gyldenlöve. År 1681 börjades uppförandet av en stor tornbyggnad, efter kommendanten Karl Gustaf Frölichs design, men i övrigt arbetades efter en av Erik Dahlbergh uppgjord, i huvudsak 1685 godkänd ritning, och redan 1689 var själva fästningen i det närmaste färdig och utgjordes då av en reduttformig murad donjon med sprängd grav samt ett flera våningar högt runt torn, som omfattade det förutvarande fyrkantiga.

1700-talet

Fästningen och delar av Marstrand från luften.
Karlstens fästning (ur Svenska Familj-Journalen 1867)

I början av 1700-talet stod vallarna som kringsluter den stora borggården färdiga.

Sedermera utfördes kaponjärer, utanverk och logementer enligt Frölichs design, och även dessa arbeten var tämligen färdiga och fästningen i övrigt väl försedd, då Peder Tordenskiold 10 juli (g. st.) 1719 anföll Marstrand. Sedan han utan svårighet intagit staden, men föga syntes kunna uträtta med beskjutningen av Karlsten, utspred han rykten om stora förstärkningars anländande och skrämde kommendanten Henrich Danckwardt att kapitulera 15 juli 1719. Sedan Karlstens fästning efter freden återlämnats den 12 november 1720 reparerades de föga skadade fästningsverken.
1770 års sekreta utskott beslöt fasta batteristånds anordnande ovanpå logementens tak. 1779 gillades ett av Axel Magnus von Arbin framlagt förslag att ändra Karlstens torn så, att det kunde tjäna som fyrbåk, varjämte fästningen nu skulle sättas i fullt försvarsstånd, vilket utfördes 1780-83, och detta blir den första fyren i världen med roterande spegelapparat.

1800-talet

Efter ett av Carl Fredrik Meijer uppgjort, 1834 fastställt förslag till Karlstens förstärkande företogs arbeten till 1851, då fästningen var färdig enligt den 1840 något utvidgade planen. Sedan ångkraften tagits i bruk för sjöfarten och då krig med Danmark blivit alltmera osannolikt, hade emellertid Karlstens betydelse minskats, och 1878 års befästningskommitté föreslog därför, att garnisonen, två fästningsartillerikompanier ur Göta artilleriregemente, skulle förflyttas till Vaxholm och Karlsborg, men att fästningen, som fortfarande var i gott stånd, skulle framgent nödtorftigt underhållas. Till följd härav utmarscherade garnisonen 1 maj 1882, varefter fästningens flagg halades. Bestyckningen fördes till Karlsborg. Sedan äldre tid har grövre brottslingar förvarats på Karlsten, där även politiska fångar tidtals insatts. Lasse-Maja satt till exempel fången här i 26 år mellan 1813 till 1838. 1888 förflyttades då ännu kvarvarande "fästningsfångar" till Göteborgs polishus.

1900-talet

Fyren på tornbyggnadens tak är Karlstens fyr, världens äldsta mekaniskt roterande fyr. Före 1865

Fästningsverken underhölls fortfarande under 1900-talets början, och hösten 1906 uppläts en del av dess lokaler till sjöförsvaret för begagnande av skeppsgossekåren i Marstrand, som 1907 började uppsättas. Skeppsgossekåren disponerade fästningen fram till kårens upplösning 1937. Fyren hade 1868 ersatts med Pater Noster.
Det försvarsmässiga användandet av fästningen upphörde år 1993 då kustspaningsradarn i Karlstenstornet togs bort.


skriver mer sen efter som annars blir det jätte mycket att skriva om. och ni kommer att tröttna på att läsa.


Obs om ni har hoppat över att läst detta så tycker jag att ni ska göra det för att det är riktigt spännande. =)


Av Jonna Sunvisson - 20 juli 2011 20:14

Heej nu har jag jätte mycket att berätta om. Först så åkte ju vi till en tjej som hette Jenny. När vi kom dit så gick vi till liseberg. ( Vi var i göteborg ) åkte 2 karoseller sen åt vi och sedan gick vi hem. Nästa dag så skulle vi åka hem och prov rida en häst ju. Men när vi skulle åka dit så pacera man mammas och pappas kompisar och mina så klar. ( De heter Johan och linda men kallas för JN och skratt Linda. ) Vi tog en liten fika där och sen gick vi in på nån kex fabrik med bara Göteborgs kex. Sen åkte vi och prova hästen. Hon var jätte trevlig men hästen var mer för dressyr en hopning. Men den älskade och hoppa också det gick i 100 km i timmen. Neee... Men ni förstår. Men efter det så skulle vi ju ka hem men då bestämmer vi att vi ska............


Oj där tog det visst stopp.

        3 komentarer och jag fixar resten av vår resa.

Av Jonna Sunvisson - 19 juli 2011 11:19

N ska vi lämmna underbara Jenny. För nu sa vi åka och pv rda en häst. =) Är ganska nevös men jag hppase gr br!! Men sessenare kamske. =)

Av Jonna Sunvisson - 19 juli 2011 09:14

Tyvär..... Jag tänkte ha veckans prudukt nu för det han jag ju inte igår- Jag kunde inte spara bilden. Men Jag vet. Ni ska få gissa vad det är. Den som först kommer på det får en länkning på min blogg. Men om du redan har en här så gör jag en redigerad bild på eran häst hund kanin vad ni vill.


Ledtråd: Det börjar på A ovh slutar på a. Den mjukar upp muskler på hästen.


Här har du ledtråden så nu är den dax att börja komentera.


LYCKA TILL!!!!!!!

Av Jonna Sunvisson - 19 juli 2011 09:08

Hej nu ar jag vaknat. Såg att 7st redan har kollat min blogg och då tänkte jag blogga så att mer läser. Nu har inte jag så mycket att säga men aa.... nu vet jag fasst det får ni se i andra inlägget. =)

Av Jonna Sunvisson - 18 juli 2011 23:40

Heej nu har är jag i göteborg. Just nu sitter jag i en lägenhet med min mammas kompis Jenny. Vi har precis kommiet hem ifrån liseberg. Fasst vi åkte bara 2 karosseler vi han inget typ för att Caspian satt i bilen i parkerings huset och där stog en liten lapp att det fanns bil tjuvar. Så vi åkte raggabil bablabala karosell och coldorado. Sen åt vi lite. Fasst vi spelade väldigt mycket hjul. Jag har haft en underbar dag. Imorgon kanks ejag inte bloggar vi får se. Jag ska kolla lite på hästar och så. =)

God natt ses kansek i morgon.

Av Jonna Sunvisson - 18 juli 2011 18:36

Jag byter omrösting eftersom jag blev lite besviken på att det var 40% att den suger. Så nu tänker jag byta!!

Av Jonna Sunvisson - 17 juli 2011 21:50

Ni har vell inte glömmt att rösta på omröstningen. Men tyvär är den slut nu. Svaret var röd,blå,vit. Men nu kommer en annan omrösting.



  designad av: Mig själv

Fråga mig

20 besvarade frågor

Presentation


Heej mitt namn är Jonna. Jag har två ponnysar som heter Quite Bright och Vallas Joel. Om ni vill följa oss igenom våra motgångar och våra framgångar fortsätt följ min blogg då!! :)

Omröstning

Vad ska jag blogga mer om??
 Outfits
 TinTin
 Joel
 hoppning
 tävlingar
 dressyr
 rekomendationer

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23 24
25 26
27
28 29 30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

gästbok

Jonna Sunvisson

 

Dagens Bild

    


Ovido - Quiz & Flashcards